FAQ

FAQ

Om appen

  • Boka en resa

    Boka direkt från din nuvarande plats genom att klicka på "ÅK NU". Om du vill åka från någon annan adress är det bara att flytta runt på kartan eller söka efter den adress du vill åka från. Du kan också förboka en resa genom att klicka på "ÅK SENARE" och sedan väljer du vilken tid du vill åka eller vilken tid du vill vara framme.

    Därefter lägger du till vilken adress du vill åka till. Du får ett fast pris för din resa och innan du bokar har du bland annat möjlighet att ändra hur du vill betala din resa eller lägga till en via-adress. Klicka på "BOKA RESA" för att bekräfta bokningen. Du meddelas både när bilen är på väg och när den är framme hos dig och du kan följa bilen direkt på kartan.

  • Skapa konto

    Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet, och sedan på “LOGGA IN / SKAPA KONTO". Välj om du vill skapa ett konto med din e-postadress eller om du istället vill använda Facebook eller Google för att skapa ditt konto.

    Skapa konto med din e-postadress

    • Ange din e-postadress och klicka på “NÄSTA”
    • Läs igenom Cabonlines användarvillkor och godkänn genom att klicka på “SKAPA KONTO”
    • Välj ett lösenord och ange ditt namn samt telefonnummer
    • När du klickar på “SPARA” får du ett sms med en kod till det angivna telefonnumret, skriv in koden för att verifiera ditt konto
    • Nu är du klar!

    Skapa konto med Facebook eller Google

    • Klicka på Facebook- eller Google-knappen och ange dina inloggningsuppgifter.
    • Nu är du klar!
  • Betala i appen

    Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet och sedan på “Betalning”. Här kan du se dina existerande betalmedel och lägga till nya. Du kan ha flera betalkort och PayPal-konton. Om du klickar på ett av dina betalmedel kan du välja ett namn för det, välja om du vill ha det som förvalt när du bokar och välja att ta bort ditt betalmedel.

    Klicka på “LÄGG TILL BETALMEDEL” och gå igenom stegen för att lägga till ett nytt betalkort eller PayPal-konto.

    Är du företagskund kan du ha fler tillgängliga betalmedel, du kan läsa mer under Företagskund - Betalning med faktura eller resekonto.

    När du bokar din resa väljs ditt förvalda betalmedel automatiskt och du kan klicka på det för att byta mellan dina betalmedel. Om du inte har lagt till några betalmedel ännu så kommer du bara att kunna välja alternativet “Betala i bil”. Du kan även välja att lägga till ett nytt betalmedel härifrån och välja det innan du bokar resan. Gå igenom stegen för att lägga till ditt betalkort eller PayPal-konto.

    När du bokar din resa reserveras pengarna på ditt konto men dras aldrig förrän din resa är utförd. Vid förbokningar reserveras pengarna ungefär en timme innan avresa och pengarna dras som vanligt när resan är utförd. Ditt kvitto skickas till den e-postadressen du angivit för kontot.

  • Hitta din bil

    Bilens taxinummer, som finns antingen på vindrutan eller på bilens taklykta, hittar du även i appen så att du lätt och smidigt kan hitta rätt bil. Du kan följa bilen direkt på kartan och du får meddelanden om både när din bil är på väg till dig och när den är framme på upphämtningsplatsen.

  • Betygsätt din resa

    Hjälp oss att bli bättre genom att betygsätta din resa. Vi försöker hela tiden att förbättra din upplevelse, både genom att göra bokningen smidigare och ge dig bättre service och kvalitet under resan. Genom att få in betyg och kommentarer från våra resenärer kan vi få en bild av vad vi behöver förbättra för att resan ska bli så bra som möjligt.

    Föraren får endast tillgång till ett snitt av hans eller hennes betyg och ser därför aldrig det specifika omdömet du ger.

  • Boka från flygplatser

    Boka din resa som vanligt. Se till att ha tillgång till ditt flightnummer då vi kommer fråga om det i sista steget av bokningen. Vi behöver ditt flightnummer då vi ankomstbevakar ditt flyg, självklart anpassar vi hämtningen om det är försenat eller tidigarelagt.

  • Företagskund

  • Bli företagskund

    Med Sverigetaxis företagserbjudande förenklar vi hela företagets resande - från smidig bokning i vår app till betalningslösningar och enkel uppföljning av resan.

    Läs mer om vårt företagserbjudande eller bli företagskund direkt genom att fylla i formuläret

  • Betala med faktura eller resekonto

    Som företagskund har du möjlighet att betala resan mot faktura eller resekonto, läs mer om våra företagslösningar här.

    Om du redan är företagskund och har tillgång till faktura eller resekonto som betalmedel väljer du det enkelt genom att klicka på det valda betalmedlet när du bokar en resa, sedan väljer du faktura eller resekonto i listan.

    Det förvalda betalmedlet kommer automatiskt att vara “Betala i bil” om du inte själv går in och ändrar till något annat. Det gör du genom att gå till menyn via menyknappen i övre vänstra hörnet och klicka på “Betalning”. Här ser du dina tillgängliga betalmedel och kan klicka på ett av dem för att välja om du vill ha det som förvalt när du bokar dina resor.

    Du kan även lägga till ditt privata betalkort eller PayPal-konto för att slippa betala i bilen även vid privata resor.

  • Få tillgång till ditt företagskonto

    En ansvarig på ditt företag kommer att skicka ut instruktioner som beskriver hur du får tillgång till ditt företagskonto för att komma åt dina betalmedel.

    Har du frågor eller stöter på problem så kan du alltid kontakta vår support på kundservice@sverigetaxi.se så hjälper de dig gärna.

  • Avtal

    För att se om du har tillgång till något specifikt avtal loggar du först in på ditt konto om du inte redan är inloggad. Sedan klickar du på ditt namn längst ner i menyn för att komma till din profil och klickar på “AVTALSKORT”. Här kan du se vilket avtal du har tillgång till.

    Om du tar en bil på gatan erhåller du ditt avtalspris mot uppvisande av ditt avtalskort i appen innan dess att resan påbörjas.

  • Vanliga frågor

  • Jag har glömt mitt lösenord

    Ange din e-postadress och klicka sedan på “Glömt lösenord” och därefter “SKICKA”. En länk för att återställa ditt lösenord kommer då att skickas till den angivna e-postadressen. Klicka på länken i mailet och ange ett nytt lösenord. Ange lösenordet igen för att bekräfta det. Nu är ditt lösenord uppdaterat och du kan använda det för att logga in i appen.

    Fungerar det inte så kan du alltid kontakta vår support på kundservice@sverigetaxi.se så hjälper de dig gärna.

  • Ändra kontouppgifter

    Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet. Logga in på ditt konto om du inte redan är inloggad. Sedan klickar du på ditt namn längst ner i menyn för att komma till din profil och klickar på “ÄNDRA PROFIL”. Här kan du ändra e-postadress, namn, telefonnummer och lösenord. Om du har ett konto som är skapat med Facebook eller Google så har du inget lösenord och därför kan du inte heller ändra det.

  • Jag vill avboka min resa

    En resa går att avboka i appen fram tills dess att du fått en bil tilldelad, men försök alltid ha god framförhållning. För att avboka en resa så går du in på den aktiva bokningen, skrollar ner lite och klickar på “Avboka resa”. När det inte längre går att avboka resan i appen så kommer avbokningsknappen att försvinna. Du bör då kontakta vår kundtjänst för att avboka din resa genom att klicka på knappen “Ring kundtjänst” eller så ringer du 08-744 95 60 och väljer knappval 1 för att komma till beställningscentralen.

  • Min bil är försenad

    Kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60 och välj knappval 1 så hjälper personalen på beställningscentralen dig gärna!

  • Jag har glömt något i bilen

    Kontakta stadens lokala hittegodsavdelning där du åkte din taxiresa. Våra chaufförer lämnar in eventuellt bortglömda saker där i slutet av sitt pass.

  • Min adress saknas eller är fel

    Vi arbetar ständigt för att hålla vårt adressregister uppdaterat. Om du saknar en adress eller om en adress är felaktig är vi tacksamma för din hjälp! Maila din saknade eller felaktiga adress till info@cabonline.com, vanligtvis blir adressen bokningsbar in i systemet redan samma dag.

  • Var kan jag se mina kommande resor?

    När du har bokat en eller flera resor så kommer du att se en knapp högst upp på sidan när du öppnar appen. Om du har flera resor inbokade så visar knappen hur många resor det är och du kan klicka på knappen för att få upp en lista med alla dina kommande resor. Klicka på en av resorna för att komma in på den. Om du endast har en resa bokad så ser du tid och datum för resan i knappen och genom att klicka på den kommer du direkt in på resan.

  • Jag kan inte lägga till mitt betalkort

    Kontrollera först att du fyllt i rätt kortuppgifter. Fungerar det fortfarande inte kan det vara på grund av följande:

    • Du har inte aktiverat internetköp. Detta gör du i din internetbank.
    • Vi stödjer inte din kortutgivare. De kortutgivare vi stödjer är Mastercard, VISA, Maestro och American Express.

    Om du fortfarande har problem med att lägga till ditt betalkort bör du kontakta vår support på info@cabonline.com så hjälper de dig gärna!

  • Jag har en kampanjkod, hur använder jag den?

    Kampanjkoder lägger du till i bokningens sista steg.

  • Vad gäller om jag är sen?

    Det är alltid bra att kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 1 för att komma till beställningscentralen och berätta att du är försenad.

    Chauffören ska alltid vänta i 5 minuter efter bokad upphämtningstid. Vid ytterligare försening har föraren rätt att ta ut väntetaxa som debiteras separat i bilen.

  • Vad ska jag göra om min flight är sen eller blir inställd?

    Vi ankomstbevakar alla flighter, så om din flight är sen kommer din taxi att vänta på dig när du har landat. Om din flight blir inställd eller ditt flyg av någon anledning har bytt flightnummer, ska du som resenär alltid kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 1 för att komma till vår beställningscentral.

  • Hur bokar jag en bil med bilbarnstol?

    I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka bilar med barnstol även i appen.

  • Hur bokar jag en resa där mitt husdjur kan följa med?

    I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka resor med husdjur även i appen.

  • Hur bokar jag en bil för fler än fyra passagerare?

    I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka våra större bilar även i appen.

  • Varför kan jag inte betala i appen när jag tar en bil på gatan?

    Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att betala i appen när du tar en bil på gatan, tyvärr är det inte möjligt i dagsläget.

  • Rapportera ett problem med en resa

    Du kan alltid ringa vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 2 för att få hjälp med frågor eller rapportera in problem med en resa.

    Ge gärna även kommentarer när du betygsätter din resa i appen så att vi kan förbättra din upplevelse till nästa gång.